ZUCHY

SPRAWNOŚCI INDYWIDUALNE

które można zdobywać w „Czuwam dla Ziemi”

By rozwijając swoje zdolności plastyczne, zuchy miały okazję tworzyć plakaty edukacyjne, jak i własnoręcznie zrobione ozdoby, artykuły codziennego użytku czy zabawki.

  • Zbieram różne motywy zdobnicze, wzory, ozdobne litery, ilustracje (np. wycinam z czasopism), plakietki lub nalepki ozdobne.
  • Dekorowałem scenę na przedstawienie, salę na bal lub uroczystość szkolną.
  • Zrobiłem wycinankę lub inną ozdobę.
  • Uczestniczyłem w wykonaniu wystroju zuchówki, klasy.
  • Przygotowywałem gazetkę ścienną.
  • Zrobiłem ozdobną okładkę na książkę lub zeszyt.
  • Ułożyłem przedmioty na wystawie w zuchowym sklepiku lub na organizowanym przez naszą gromadę kiermaszu.
  • Wymyśliłem logo lub ekslibris gromady. 
  • Ułożyłem kwiaty.
  • Przygotowałem stół do posiłku.
  • Zaprojektowałem i zrobiłem kartkę do kroniki.
  • Zaprojektowałem i wykonałem domek dla lalek.

By rozwijając swoje zdolności plastyczne, zuchy miały okazję tworzyć plakaty edukacyjne, jak i własnoręcznie zrobione ozdoby, artykuły codziennego użytku czy zabawki.

 

  • Wiem, co znaczą słowa: oryginał, reprodukcja, galeria, paleta, krytyk. 
  • Wykonałem cztery prace różnymi technikami plastycznymi.
  • Odwiedziłem galerię lub muzeum sztuki.
  • Brałem udział w konkursie „kredą na asfalcie”.
  • Wykonałem pięć kartek do kroniki gromady.
  • Zaprojektowałem plakat dla gromady.
  • Wykonałem rzeźbę w dowolnym materiale.
  • Zaprojektowałem kostium lub maskę na bal gromady.
  • Zorganizowałem dla swojej szóstki konkurs rysunkowy.
  • Zapoznałem innych z różnymi technikami plastycznymi, nauczyłem wybranej techniki.
  • Różnymi sposobami upiększam swój pokój, dbam o estetykę wnętrza.
  • Wykonałem własnoręcznie lub pomogłem wykonać scenografię do przedstawienia szóstki lub gromady.

By rozwijając swoje zdolności plastyczne, zuchy miały okazję tworzyć plakaty edukacyjne, jak i własnoręcznie zrobione ozdoby, artykuły codziennego użytku czy zabawki.

 

  • Wykonałam robótki z różnego rodzaju materiałów.
  • Zrobiłam dla siebie lub dla kogoś szalik lub inny włóczkowy upominek. 
  • Wykonałam serwetkę według wzoru (wymyślonego przez siebie lub podpatrzonego). 
  • Gromadzę wzory i pomysły robótek ręcznych z rożnych materiałów. 
  • Znam przynajmniej jeden ze sposobów nabierania oczek, robienia łańcuszka, słupków i półsłupków. Potrafię nazwać i wykonać kilka rodzajów ściegów na drutach (francuski, pończoszniczy, ściągaczowy). Umiem rozpoznać rodzaj włóczki. 
  • Dobrałam włóczkę i druty lub szydełko do planowanej robótki. 
  • Znam prasę, w której ukazują się projekty robótek ręcznych. 
  • Wykonałam coś pożytecznego do zuchówki.

By rozwijać umiejętność poszukiwania informacji, poznawania świata nauki, w szczególności przyrody, a także zgłębić dziedzinę, jaką jest ekologia; 

  • Mam swój dziennik, w którym zapisuję przeprowadzane doświadczenia. Opisuję w nim przebieg doświadczenia i wnioski. 
  • Pokazałem zuchom na zbiórce kilka ciekawych doświadczeń.
  • Umiem dbać o bezpieczeństwo podczas wykonywania doświadczeń. Niebezpieczne doświadczenia przeprowadzam z pomocą osoby dorosłej.
  • Podczas wykonywania doświadczeń zawsze utrzymuję porządek.
  • Potrafię wytłumaczyć, dlaczego roślina wygina się do światła, dlaczego kompas pokazuje północ i jak powstaje wiatr.
  • Potrafię wymieć nazwiska trzech naukowców i powiedzieć, czym się zajmowali.
  • Widziałem pokaz doświadczeń naukowych lub byłem w centrum naukowym.
  • Interesuję się nauką i oglądam programy naukowe.
  • Wiem, co to jest geocaching, GPS, współrzędne geograficzne. 
  • Zapoznałem się z kodeksem geocachera. 
  • Odnalazłem wraz z opiekunem (drużynowym) trzy skrzynki. 
  • Znalazłem ciekawe miejsce lub budowlę w okolicy mojego miejsca zamieszkania. 
  • Potrafię zalogować w serwisie internetowym odnalezienie skrzynki. 

By rozwijając umiejętności terenoznawstwa i fotografii namierzać zagrożenia dla świata przyrody, w tym dzikie wysypiska; 

  • Wiem, jak jest zbudowany aparat fotograficzny. Dbam o swój sprzęt fotograficzny.
  • Byłem w studiu fotograficznym.
  • Potrafię prawidłowo robić zdjęcia swoim aparatem.
  • Przechowuję zdjęcia w należytym porządku.
  • Założyłem i systematycznie prowadzę album rodzinny.
  • Zorganizowałem wystawę prac fotograficznych.
  • Zrobiłem zdjęcie do kroniki gromady.

By przy okazji poznawania świata roślin, a także rozwijając pasję gotowania, ćwiczyć umiejętność rozsądnego planowania posiłków, wykorzystywania resztek i pozbywania się odpadków kuchennych, a więc nawyków, które przeciwdziałają marnowaniu żywności; 

  • Znam różne rośliny ozdobne − domowe i ogrodowe. Prowadzę małą hodowlę kwiatów doniczkowych.
  • Potrafię pielęgnować kwiaty, wiem, kiedy się je sadzi, przesadza, podlewa. Wyhodowałem roślinkę z nasion.
  • Byłem w ogrodzie botanicznym lub u ogrodnika.
  • Prowadziłem dzienniczek hodowli kwiatów i zapisywałem w nim ciekawe spostrzeżenia.
  • Sadziłem kwiaty. Podlewałem je i zasilałem.
  • Wykonałem drabinkę do kwiatków.
  • Ułożyłem bukiet z kwiatów.
  • Wraz z koleżankami i kolegami zaopiekowałem się klombem lub trawnikiem.

By przy okazji poznawania świata roślin, a także rozwijając pasję gotowania, ćwiczyć umiejętność rozsądnego planowania posiłków, wykorzystywania resztek i pozbywania się odpadków kuchennych, a więc nawyków, które przeciwdziałają marnowaniu żywności;

 

  • Interesuję się zielarstwem. Wiem, kiedy zbierać poszczególne zioła.
  • Często korzystam z atlasu roślin leczniczych.
  • Prowadzę i wciąż wzbogacam własny zielnik. Każde nowe zioło starannie oprawiam, opisuje jego cechy i walory lecznicze.
  • Zaparzyłem herbatkę z własnoręcznie zebranych i przygotowanych ziół: lipy, mięty, rumianku.
  • Pokazałem wszystkim zuchom rośliny jadalne lub lecznicze, które łatwo pomylić z roślinami trującymi.
  • Zrobiłem ikebanę z własnoręcznie zebranych kwiatów i ziół.
  • Wykonałem obrazki ostrzegające o trzech trujących roślinach. Umieściłem je na plakacie lub pokazałem innym zuchom.
  • Znam i umiem opowiedzieć kilka bajek, w których występują zioła lub inne rośliny.

By przy okazji poznawania świata roślin, a także rozwijając pasję gotowania, ćwiczyć umiejętność rozsądnego planowania posiłków, wykorzystywania resztek i pozbywania się odpadków kuchennych, a więc nawyków, które przeciwdziałają marnowaniu żywności;

  • Założyłem książkę kucharską, w której zamieściłem przepisy na swoje ulubione potrawy.
  • Mam swój własny fartuszek kuchenny.
  • Znam nazwy przypraw. Wiem, do jakich potraw się ich używa.
  • Potrafi ę samodzielnie zrobić kilka potraw.
  • Znam zdrowe nawyki żywieniowe i stosuję je w praktyce.
  • Umiem zaplanować tygodniowy jadłospis zawierający potrzebne witaminy, minerały i składniki odżywcze.
  • Zachęcam innych do zdrowych nawyków żywieniowych. Przygotowałem plakat i przedstawiłem go podczas zbiórki.
  • Wiem, jak należy się obchodzić z wrzątkiem oraz ostrymi nożami. 
  • Zawsze przed przygotowywaniem posiłku i jedzeniem myję ręce.
  • Chętnie pomagam rodzicom w robieniu zakupów i przygotowywaniu posiłków.

By podczas odkrywania zasad dbania o higienę zastanowić się, jak zmniejszyć ilość niepotrzebnych opakowań i produktów w łazience, a także używać bezpiecznych środków myjących, dbając o czystość naszego otoczenia; 

  • Wiem, na czym polega codzienna toaleta. Brałem udział w konkursie wiedzy o higienie.
  • Dbam o higienę własnego ciała, wiem, kiedy należy myć ręce.
  • Dbam o swój pokój (kącik), potrafię uporządkować swoje miejsce pracy.
  • Opiekowałem się apteczką gromady.
  • Przygotowałem dla mojej rodziny zdrową sałatkę.
  • Udzieliłem pierwszej pomocy w przypadku lekkiego skaleczenia.
  • Opowiedziałem kolegom lub koleżankom, jak dbać o higienę.
  • Sprawdzałem stan czystości na kolonii.
  • Zmierzyłem temperaturę, oceniłem, czy jest prawidłowa, przy osobie dorosłej odmierzyłem krople.
  • Potrafi ę wymienić produkty zawierające witaminy.
  • Potrafi ę wytłumaczyć, dlaczego nie wolno samowolnie spożywać leków oraz przyjmować leków przeterminowanych.
  • Sprawdzam terminy przydatności do spożycia kupowanych artykułów spożywczych.

By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu.

  • Odpowiednio się ubieram, wychodząc na wycieczkę lub do szkoły.
  • Umiem udzielić pierwszej pomocy w przypadku drobnych skaleczeń.
  • Robię sobie sam drugie śniadanie do szkoły lub przygotowałem podwieczorek dla swojej rodziny.
  • Na wycieczkę zabrałem rzeczy, które mogą przydać się w różnych okolicznościach.
  • Sam czyszczę buty, dbam o swoje ubrania, przyszywam guziki.
  • Zrobiłem zakupy.
  • Nauczyłem kolegę prawidłowo pakować tornister, plecak lub chlebak.

By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu. 

  • Dbam o porządek w swoim pokoju, sam zaprojektowałam wystój kącika zabaw. 
  • Przygotowałem prosty posiłek dla swojej rodziny (kolacja, podwieczorek). 
  • Pomagam w wykonywaniu porządków domowych. Nakrywałem do stołu. 
  • Uszyłem rękawicę do podtrzymywania gorących naczyń lub inną użyteczną rzecz. 
  • Pomogłem mamie ułożyć jadłospis na cały dzień. 
  • Odkurzałem pokój, korzystałam ze środków czystości podczas porządków domowych. 
  • Przygotowałem gazetkę na temat zdrowego odżywiania się. 
  • Zrobiłem proste zakupy. 
  • Dbam o swój ubiór. Prałem i prasowałem własne ubrania. Potrafię dobrać odpowiedni strój do okoliczności. 
  • Uzgodniłem z rodzicami cztery prace domowe, które wykonywałem regularnie. 
  • Dobrze wypełniałem obowiązki dyżurnego. Posprzątałem zuchówkę. 

By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu. 

  • Umiem bezpiecznie posługiwać się podstawowymi narzędziami (np. potrafię wbić gwóźdź). 
  • Wykonałem kilka zabawek, podarowałem je młodszym kolegom.
  • Dekorowałem zuchówkę lub salę balową.
  • Wykonałem prosty model z gotowych elementów.
  • Naprawiałem zepsute sprzęty. 
  • Samodzielnie przygotowałem klej. 
  • Wiem, gdzie znajdują się najbliższe warsztaty: stolarski, naprawy urządzeń elektrycznych itp. 
  • Zbieram rzeczy, które mogą przydać się do majsterkowania (sznurki, szpulki, drut, kasztany, żołędzie itp.). 
  • Oszczędnie gospodaruję materiałami, dbam o narzędzia pracy. 

By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu. 

  • Wiem, w jaki sposób można oszczędzać pieniądze. 
  • Oszczędnie gospodaruję pieniędzmi i planuję swoje wydatki. 
  • Rozliczam się z powierzonych mi pieniędzy. 
  • Znam nazwy kilku monet używanych dawniej w Polsce, wiem, jak wyglądał handel, gdy nie było pieniędzy. 
  • Zebrałem lub narysowałem kilka monet, którymi posługują się za granicą. Potrafię wymienić kilka państw, w których walutą jest euro. 
  • Mam własną skarbonkę lub kartę przedpłaconą. 
  • Zbieram makulaturę, butelki, zioła lub owoce lasu i pieniądze uzyskane z ich sprzedaży oszczędzam na określony cel. 
  • Wykonałem portmonetkę lub sakiewkę do przechowywania drobnych oszczędności. 
  • Umiem ułożyć pieniądze według ich wartości. 
  • Wyjaśniłem kolegom, co to jest popyt, podaż, bank, kredyt, giełda, pożyczka. 
  • Sprzedawałem w sklepiku zuchowym lub na prowadzonym przez naszą gromadę (klasę) kiermaszu. 
  • Opiekowałem się bankiem gromady. 

SPRAWNOŚCI ZESPOŁOWE

Najwięcej możliwości działania oraz najbardziej kompleksowe podejście do tematu śmieci zapewni zdobywanie sprawności “Ekoludka”. Podczas zbiórek możecie już wytropić najbardziej zaśmiecone miejsca w Waszej okolicy i się nimi zaopiekować, a także zgłosić dzikie wysypiska. Aby zuchy lepiej poznały i zrozumiały cel akcji zachęcamy do odwiedzenia wysypisk śmieci, sortowni oraz poznania drogi przetwarzania śmieci. Ciekawym doświadczeniem może być też zadanie międzyzbiórkowe, polegające na liczeniu wyrzucanych worków śmieci czy zapisywaniu, ile sam zuch wrzucił rzeczy do kosza. To także okazja do twórczego myślenia i nauki rozwiązywania problemów przy okazji zabawy w ambasadorów UNICEF i FAO – jak rozwiązać problem odpadów z tworzyw sztucznych na świecie? Jak rozsądnie gospodarować żywością, by jej nie marnować? Warto wyjść poza Wasze środowisko i przygotować tabliczki informacyjne oraz plakaty o segregacji śmieci, które powiesicie w widocznych miejscach np. w szkołach czy przedszkolach, jeśli zauważycie taką potrzebę. 

  • Założyliśmy klub zielonych detektywów. Badaliśmy stan zanieczyszczenia wody, ziemi i powietrza w naszej okolicy. Poszukiwaliśmy przyczyn tego zanieczyszczenia, tropiliśmy obiekty, które je powodują. 
  • Zawarliśmy przymierze z żywiołami − ogniem, wodą, powietrzem i ziemią. 
  • Byliśmy z wizytą w siedzibie strażników przyrody, pomagaliśmy im w pracy. 
  • Znaleźliśmy w naszym lesie lub parku najbardziej zanieczyszczony odcinek i opiekowaliśmy się nim. 
  • Zasadziliśmy własne drzewko. Założyliśmy też hodowlę sadzonek, prowadziliśmy uważne obserwacje, starając się stworzyć roślinom jak najdogodniejsze warunki do rozwoju. 
  • Zbadaliśmy, skąd nasze miasto (wieś) czerpie wodę pitną i co robi ze ściekami. 
  • Zorganizowaliśmy Dzień Ziemi (22 kwietnia) lub braliśmy udział w akcji „Sprzątanie świata”. 
  • Zorganizowaliśmy Forum Zdrowego Żywienia. 
  • Bawiliśmy się w ambasadorów UNICEF-u i FAO. Zaplanowaliśmy, jak racjonalnie wykorzystać wodę i żywność całego świata oraz co robić z odpadami 

Sprawność “Przyrodnik/Przyrodniczka” czy “Leśnik” pomoże Wam lepiej zrozumieć potrzebę dbania o tereny zielone i bardziej zaangażować się w ich ochronę, np. przy okazji zabawy w Strażników Parku. Z pewnością wesprze Was w tym spotkanie ze strażnikiem lub pracownikiem parku krajobrazowego czy narodowego (możecie ich odwiedzić lub przeprowadzić wywiad zdalnie). 

Jeśli macie w pobliżu zbiorniki wodne lub mieszkacie blisko morza to świetną propozycją dla Was będzie cykl “Obrońcy Czystej Wody” oraz “Wodnik Szuwarek”. Zwiad do oczyszczalni ścieków lub spotkanie z jej pracownikiem da Wam masę przydatnych wskazówek dotyczących naszych ścieków (np. w sprawie spuszczania patyczków higienicznych lub żwirku dla kota w toalecie). 

  • Odnaleźliśmy ciekawy okaz przyrodniczy, otoczyliśmy go opieką, utworzyliśmy swój rezerwat, którym się stale opiekujemy.
  • Zorganizowaliśmy wyprawę badaczy flory i fauny najbliższej okolicy, w trakcie której, wykorzystując przewodniki, rozpoznawaliśmy różne rośliny i zwierzęta.
  • Uczestniczyliśmy w ekspedycji hydrobiologicznej do pobliskiego stawu, rzeki, jeziora − zbadaliśmy życie w wodzie.
  • Zorganizowaliśmy tydzień ochrony przyrody, w trakcie którego opracowaliśmy biuletyn o stanie wód w naszej okolicy i zachęciliśmy inne gromady do podjęcia wspólnych działań na rzecz ochrony przyrody.
  • Byliśmy w zoo, ogrodzie botanicznym, muzeum przyrodniczym, parku narodowym lub rezerwacie.
  • Zorganizowaliśmy wyprawę przyrodniczą do jednego z egzotycznych krajów. Poznaliśmy problemy przyrodnicze tego kraju.
  • Założyliśmy zuchowy gabinet osobliwości przyrodniczych.
  • Założyliśmy stację badań przyrodniczych.
  • Zbudowaliśmy zuchową leśniczówkę. 
  • Patrolowaliśmy wydzielony obszar lasu. 
  • Tropiliśmy zwierzęta, podpatrywaliśmy życie lasu. 
  • Zorganizowaliśmy spółdzielnię, która zbierała runo leśne. 
  • Spotkaliśmy się z leśnikiem, który opowiedział nam o swojej pracy. 
  • Pomagaliśmy leśnej zwierzynie i ptakom. 
  • Opiekowaliśmy się szkółką leśną. 
  • Przygotowaliśmy leśną ucztę. 
  • Urządziliśmy wyprawę w poszukiwaniu kwiatu paproci. 
  • Zorganizowaliśmy „dzień lasu”. 
  • Inscenizowaliśmy życie zwierząt. 

Jeśli macie w pobliżu zbiorniki wodne lub mieszkacie blisko morza to świetną propozycją dla Was będzie cykl “Obrońcy Czystej Wody” oraz “Wodnik Szuwarek”. Zwiad do oczyszczalni ścieków lub spotkanie z jej pracownikiem da Wam masę przydatnych wskazówek dotyczących naszych ścieków (np. w sprawie spuszczania patyczków higienicznych lub żwirku dla kota w toalecie). 

  • Utworzyliśmy straż wodną, która lokalizowała miejsca zanieczyszczające rzekę lub jezioro. Sporządziliśmy mapę zanieczyszczeń wody. 
  • Założyliśmy laboratorium, w którym badaliśmy wodę z różnych miejsc: destylowaną, deszczową, butelkową, z kranu, z rowu, ze stawu. 
  • W czasie wypraw poznaliśmy rośliny i zwierzęta żyjące w rzece oraz sprawdzaliśmy, jaka woda najlepiej nadaje się do życia roślin i zwierząt wodnych. 
  • Udaliśmy się na wyprawę do punktu ujęcia wody pitnej.  
  • Dowiedzieliśmy się, co się robi, aby woda nadawała się do picia. 
  • Zorganizowaliśmy wyprawę do sanepidu, aby dowiedzieć się, gdzie w naszej okolicy woda nadaje się do wykorzystania (do picia, kąpieli). 
  • Odwiedziliśmy lokalną oczyszczalnię ścieków, gdzie poznaliśmy mechanizm oczyszczania. Zbudowaliśmy własne oczyszczalnię ścieków. 
  • Badaliśmy, jakie środki czystości są ekologiczne oraz zorganizowaliśmy w szkole wystawę tych środków. 
  • Wspólnie z innymi gromadami zorganizowaliśmy obchody Światowego Dnia Wody (22 marca). 
  • Zorganizowaliśmy konferencje naukową na temat wody oraz opracowaliśmy biuletyn informujący o tym, co dzieci mogą zrobić, aby jej nie zanieczyszczać. 
  • Poznaliśmy bajkę o wodniku. Wyruszyliśmy nad rzekę, aby odnaleźć miejsce pobytu wodnika. 
  • Odwiedziliśmy stare budowle wodne w okolicy. Zorganizowaliśmy wyprawę do starego młyna, poznaliśmy zasady jego działania, zbudowaliśmy własne młyny wodne. 
  • Odwiedziliśmy muzeum regionalne, gdzie poznaliśmy zwyczaje ludowe związane z wodą oraz dowiedzieliśmy się, jak dawniej wykorzystywano wodę. 
  • Wyruszyliśmy, aby nieść pomoc zwierzętom i roślinom wodnym. 
  • Oczyściliśmy brzeg stawu lub rzeki. 
  • Zaopiekowaliśmy się stawem lub rzeką, nad którą urządziliśmy królestwo wodników. 
  • Założyliśmy swój rezerwat wodny. 
  • Urządziliśmy konkurs psikusów. Jak przystało na Wodników Szuwarków, pomagaliśmy tym, którzy są dla nas dobrzy. 
  • Zorganizowaliśmy festyn szuwarkowy. Zaprosiliśmy na niego naszych przyjaciół. 

Problem śmieci w kontekście świata zwierząt przybliżą Wam takie sprawności jak “Ornitolog” oraz “Przyjaciel Zwierząt”, dzięki którym możecie dowiedzieć się, które z produkowanych przez ludzi śmieci są najgroźniejsze dla ptaków i innych istot, gdy trafią na łono natury zamiast do kosza. Akcja finałowa w postaci zbierania odpadków będzie dobrym podsumowaniem cyklu i aktem troski o świat zwierząt. Jeśli lubicie odkrywać nowe miejsca, to z pewnością sprawdzi Wam się “Łazik”, “Wszędobylski”, a także “Podróżnik”, podczas których możecie “przenieść się” do najbardziej zanieczyszczonych rejonów świata i próbować rozwiązać ich problemy. Wędrowanie to zawsze dobra okazja do zostawienia świata trochę lepszym i wykonania pożytecznych prac, takich jak zbieranie śmieci na szlaku. Możecie zaproponować zuchom nawet mini-zawody o ilość zebranych śmieci przez szóstki. Również podczas zdobywania sprawności “Niewidzialna ręka” możecie zorganizować “Pogotowie Ekologiczne” i posprzątać wybrany teren. 

 

  • Założyliśmy centrum badań ornitologicznych, w którym podpatrywaliśmy życie ptaków.  
  • Bawiliśmy się w ptasie rodziny lub pocztę gołębią.  
  • Byliśmy z wizytą w stacji ornitologicznej.  
  • Urządziliśmy święto Orła Białego.  
  • Zorganizowaliśmy własne ptasie radio.  
  • Uczestniczyliśmy w Międzynarodowym Sympozjum Naukowym Ornitologów.  
  • Urządziliśmy „fabrykę” karmników lub domków dla ptaków.  
  • Dokarmialiśmy ptaki zimą.  
  • Zorganizowaliśmy „konkurs ptasich głosów”. 
  • Odwiedziliśmy najbliższy sklep zoologiczny.
  • Byliśmy w ogrodzie zoologicznym lub lecznicy dla zwierząt, rozmawialiśmy z pracownikami.
  • Uczestniczyliśmy w zbiórkach poświęconych różnym zwierzętom, dowiedzieliśmy się, jak należy je pielęgnować.
  • Zorganizowaliśmy towarzystwo opieki nad zwierzętami.
  • Dokarmialiśmy zwierzęta zimą.
  • Bawiliśmy się w zuchową lecznicę dla zwierząt.
  • Urządziliśmy sesję naukową poświęconą różnym zwierzętom.
  • Na przerwie w szkole zorganizowaliśmy poradnię dla hodowców zwierząt.
  • Zorganizowaliśmy wystawę zwierząt, na którą zaprosiliśmy rodziców i kolegów.
  • Zorganizowaliśmy patrole sprawdzające warunki życia psów podwórkowych.
  • Uczestniczyliśmy w kilku wycieczkach. Na trasie naszej wędrówki potrafiliśmy odczytać śladów ptaków i zwierząt, a także znaki topograficzne.
  • Wstąpiliśmy do klubu łazików.
  • Założyliśmy kronikę łazika, do której wpisywaliśmy trasy naszych wędrówek oraz wklejaliśmy widokówki i zdjęcia. Opisywaliśmy w niej najciekawsze przygody.
  • Braliśmy udział w grze terenowej. Poruszaliśmy się sprawnie w terenie i pokonywaliśmy przeszkody (rowy, pnie, kładki).
  • Organizowaliśmy złazy i wyprawy zuchów „łazików”.
  • Samodzielnie przygotowaliśmy posiłek w terenie.
  • Spotkaliśmy się z przewodnikiem.
  1. Zorganizowaliśmy Zuchowe Towarzystwo Miłośników Naszej Miejscowości.  
  1. Wędrowaliśmy szlakami „nowych domów”, „ważnych instytucji”, „legend” itp.  
  1. Odwiedziliśmy miejsca starych legend, najstarsze domy, zabytki historyczne i nowe obiekty przemysłowe.  
  1. Prowadziliśmy „Dziennik wypraw”. Wpisywaliśmy do niego wrażenia z wycieczek.  
  1. Zorganizowaliśmy kurs przewodników.  
  1. Zorganizowaliśmy biuro informacji o naszej okolicy.  
  1. Braliśmy udział w konkursie „Nasza miejscowość za 20 lub 100 lat” lub „Nasza miejscowość teraz”.  
  1. Wykonaliśmy pożyteczne prace: pomagaliśmy w zazielenianiu naszej okolicy, załataliśmy dziurę w płocie, naoliwiliśmy skrzypiącą furtkę, podwiązaliśmy złamane drzewa. Zrobiliśmy drogowskaz lub tablicę informacyjną.  
  1. Poznaliśmy legendy związane z naszą miejscowością lub układaliśmy własne.  
  1. Byliśmy z wizytą u burmistrza lub wójta. 
  • Urządziliśmy biuro podróży.  
  • Prowadziliśmy dziennik podróży, w którym zamieszczaliśmy relacje z podróży i ciekawostki o odwiedzanych krajach.  
  • Podróżowaliśmy różnymi środkami lokomocji.  
  • Podczas podróży korzystaliśmy z map, potrafi liśmy na nich wskazać trasę podróży.  
  • Pakowaliśmy plecaki, przygotowując się do wypraw w różnych warunkach.  
  • Przygotowaliśmy potrawę charakterystyczną dla odwiedzanego miejsca.  
  • Zorganizowaliśmy bal narodów, regionów lub kultur, poznaliśmy stroje i zwyczaje, jedliśmy charakterystyczne potrawy, używaliśmy odpowiedniego języka.  
  • Urządziliśmy turniej tańca różnych narodów (regionów).  
  • Urządziliśmy zuchową odprawę graniczną.  
  • Prowadziliśmy kantor wymiany walut. 

Problem ze śmieciami zaczyna się oczywiście jeszcze dużo wcześniej, zanim trafią na wysypisko. Dzięki sprawności “Dietetyka”, “Kuchcika” i “Ogrodnika” możecie poznać kolejną zaletę zdrowego odżywiania się, jaką jest mniejsza ilość potrzebnych opakowań (porównajcie kilogram ziemniaków w wielorazowej siatce, a nieco ponad 200 gram chipsów zamkniętych w opakowaniu nienadającym się do ponownego przetworzenia). Bycie less waste rozpoczyna się już na etapie planowania posiłków i podczas zakupów! Do tego możecie rozwinąć Waszą twórczość poprzez wspólne gotowanie z resztek i poznawanie jadalnych roślin czy ziół, które sami możecie uprawiać. 

  • Zapoznaliśmy się z piramidą zdrowego żywienia. Wykonaliśmy przedstawiające ją plakaty i powiesiliśmy je w zuchówce, w klasie lub na szkolnym korytarzu.  
  • Poznaliśmy zasady zdrowego żywienia.  
  • Ułożyliśmy kodeks zdrowego stylu życia.  
  • Przygotowaliśmy na zbiórce zdrową potrawę lub urządziliśmy konkurs na zdrową sałatkę.  
  • Spośród różnych produktów spożywczych wybraliśmy takie, które powinny się znaleźć w naszym pożywieniu.  
  • Ułożyliśmy zestaw ćwiczeń, które powinniśmy wykonywać każdego dnia.  
  • Wykonaliśmy kolorowe pojemniki, w których będziemy nosić drugie śniadanie do szkoły.  
  • Byliśmy z wizytą u dietetyka lub lekarza, który opowiedział nam, dlaczego ważne jest zdrowe żywienie.  
  • Założyliśmy własną poradnię dietetyczną, w której zorganizowaliśmy konferencję zuchowych dietetyków.  
  • Uczyliśmy się rozpoznawać smaki i zapachy produktów żywnościowych z zamkniętymi oczami.  
  • Wykonaliśmy ulotki dotyczące zdrowego stylu życia, rozdaliśmy je w szkole.  
  • Odegraliśmy scenkę z wiersza „Na straganie” Jana Brzechwy.  
  • Wzięliśmy udział w wielkim kwizie wiedzy o zdrowym stylu życia. 
  • Byliśmy z wizytą w szkolnej kuchni lub restauracji.
  • Zbudowaliśmy kuchnię i wyposażyliśmy ją w odpowiedni sprzęt, rozpaliliśmy ogień w palenisku, podtrzymaliśmy go.
  • Zorganizowaliśmy konkurs dotyczący zastosowania w polskiej kuchni rzadko spotykanych warzyw i owoców.
  • Urządziliśmy ucztę złożoną z przygotowanych własnoręcznie potraw (gotowanych lub smażonych) i zaprosiliśmy na nią rodziców, przyjaciół, inną gromadę.
  • Zorganizowaliśmy konkurs na najładniej udekorowany i nakryty stół.
  • Przeszliśmy szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy przy oparzeniach i skaleczeniach.
  • Wydaliśmy książkę kucharską z ulubionymi potrawami.
  • Byliśmy z wizytą w szklarni, zapoznaliśmy się z pracą związaną z opieką nad roślinami. 
  • Pracowaliśmy w ogródku przy pieleniu, założyliśmy grządkę i systematycznie opiekowaliśmy się nią. 
  • Urządziliśmy wystawę roślin doniczkowych wyhodowanych indywidualnie, część roślin przekazaliśmy szkole. 
  • Przeprowadziliśmy akcję pt. „Jadaj zdrowo” propagującą korzyści płynące z jedzenia surowych warzyw i owoców. 
  • Przyrządziliśmy zestaw surówek. 
  • Urządziliśmy w szkole przedstawienie pt. „Święto nowalijek”. 
  • Po serii wędrówek wydaliśmy ilustrowany informator roślin uprawianych w naszej okolicy. 
  • Przygotowaliśmy proste narzędzia potrzebne podczas pracy w ogródku (tyczki do pomidorów, kołki do sadzenia, tabliczki z nazwami roślin). 

Cykl sprawnościowy “Krawiec/Krawcowa” pozwoli Wam poznać globalny problem z odpadkami tekstylnymi. Nawet w Polsce odkryto wielkie składowiska używanej odzieży wywiezionej nielegalnie do lasu! Kupowanie ubrań dobrej jakości, a także naprawianie i przerabianie ich to podstawa odpowiedzialnego podejścia do naszej garderoby, a przy okazji zabawa i możliwość wykazania się zdolnościami manualnymi i kreatywnością przez zuchy. 

Zagłębienie się w fascynujący świat nauki i eksperymentów przy okazji cyklu “Młody Naukowiec” to również szansa na przekazanie zuchom ciekawostek dotyczących ekologii i zagadnienia śmieci. Możecie przeprowadzić eksperymenty związane np. z rozpuszczaniem się substancji w wodzie, długością rozkładu poszczególnych odpadków lub oczyszczaniem wody z osadów. 

Aby zuchy wprowadziły nawyki i nowe zachowania poruszane na zbiórkach, powinniśmy przekonać do nich także rodziców. Warto zatem już na etapie planowania cyklu sprawnościowego pomyśleć o działaniach, które zuchy mogą podjąć wspólnie z rodziną np. nagranie wspólnego filmu o segregacji śmieci, rodzinny spacer w poszukiwaniu odpadków, prezentacja o ograniczaniu ilości zbędnych opakowań, wspólne zakupy z uszytymi wcześniej woreczkami. 

  • Byliśmy z wizytą w pracowni krawieckiej lub szwalni, poznaliśmy pracę krojczych, szwaczek, hafciarek itd.
  • Urządziliśmy „kącik z igiełką”, wyposażyliśmy go w odpowiednie przybory i materiały, pełniliśmy w nim dyżur (na koloni lub w szkole).
  • Wykonaliśmy własnoręcznie poduszkę na igły lub uszyliśmy ściereczkę do naczyń.
  • Zorganizowaliśmy pokaz mody, na którym zaprezentowaliśmy stroje przez nas uszyte lub „udoskonalone”.
  • Uczestniczyliśmy w kursie kroju i szycia, na którym poznaliśmy podstawowe ściegi i materiały.
  • Zorganizowaliśmy konkurs na „mistrza igły”, na którym zaprezentowaliśmy własnoręcznie wykonane prace.
  • Zorganizowaliśmy pracownię projektowania ubiorów, wymyślaliśmy stroje na różne okazje

Zagłębienie się w fascynujący świat nauki i eksperymentów przy okazji cyklu “Młody Naukowiec” to również szansa na przekazanie zuchom ciekawostek dotyczących ekologii i zagadnienia śmieci. Możecie przeprowadzić eksperymenty związane np. z rozpuszczaniem się substancji w wodzie, długością rozkładu poszczególnych odpadków lub oczyszczaniem wody z osadów. 

Aby zuchy wprowadziły nawyki i nowe zachowania poruszane na zbiórkach, powinniśmy przekonać do nich także rodziców. Warto zatem już na etapie planowania cyklu sprawnościowego pomyśleć o działaniach, które zuchy mogą podjąć wspólnie z rodziną np. nagranie wspólnego filmu o segregacji śmieci, rodzinny spacer w poszukiwaniu odpadków, prezentacja o ograniczaniu ilości zbędnych opakowań, wspólne zakupy z uszytymi wcześniej woreczkami. 

  • Odwiedziliśmy interaktywną wystawę (np. w centrum nauki albo zorganizowaną czasowo) lub wzięliśmy udział w warsztatach naukowych dla dzieci (pikniku, festiwalu).
  • Stworzyliśmy własny klub eksperymentów (fabrykę doświadczeń).
  • Wykonaliśmy doświadczenia naukowe w terenie i poczyniliśmy własne obserwacje przyrodnicze lub meteorologiczne.
  • Uczestniczyliśmy w spotkaniu z naukowcem (pasjonatem jakiejś dziedziny wiedzy).
  • Założyliśmy wielką księgę eksperymentów.
  • Prezentowaliśmy własne zainteresowania zuchom z gromady lub urządziliśmy szóstkowe „popisy” naukowe.
  • Zorganizowaliśmy zuchowe laboratorium, opracowaliśmy wspólny wynalazek gromady.
  • Oglądaliśmy wystąpienia młodych pasjonatów z krajowych konferencji TEDxKids.

Wymagania na gwiazdkę zuchową, które można spełnić

Zuch ochoczy (*) – brałem/łam udział w wycieczce lub innej formie turystycznej. 

Zuch sprawny (**) – wykonałem/am pożyteczną pracę dla domu rodzinnego. 

Zuch gospodarny (***) – nawiązałem/am kontakt z harcerzami i dowiedziałem/am się, jak można zostać harcerzem. Wykonałem/am z nimi pożyteczną pracę dla środowiska. 

Organizator

Zespół Czuwam dla Ziemi: Agata Erhardt-Wojciechowska, Jakub Lasek, Aleksandra Berner, Adrianna Błażek, Klaudia Kubik, Magdalena Noszczyk, Anna Pospieszna, Kamila Smyczek, Emilia Wadas, Adrianna Zalewska.  

Korekta: Ewa Trystucha 

Kontakt: inspiracje@zhp.pl

ZHP realizuje działania sfinansowane ze środków Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030 

Patronat Honorowy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych