które można zdobywać w „Czuwam dla Ziemi”
By rozwijając swoje zdolności plastyczne, zuchy miały okazję tworzyć plakaty edukacyjne, jak i własnoręcznie zrobione ozdoby, artykuły codziennego użytku czy zabawki.
By rozwijając swoje zdolności plastyczne, zuchy miały okazję tworzyć plakaty edukacyjne, jak i własnoręcznie zrobione ozdoby, artykuły codziennego użytku czy zabawki.
By rozwijając swoje zdolności plastyczne, zuchy miały okazję tworzyć plakaty edukacyjne, jak i własnoręcznie zrobione ozdoby, artykuły codziennego użytku czy zabawki.
By rozwijać umiejętność poszukiwania informacji, poznawania świata nauki, w szczególności przyrody, a także zgłębić dziedzinę, jaką jest ekologia;
By rozwijając umiejętności terenoznawstwa i fotografii namierzać zagrożenia dla świata przyrody, w tym dzikie wysypiska;
By przy okazji poznawania świata roślin, a także rozwijając pasję gotowania, ćwiczyć umiejętność rozsądnego planowania posiłków, wykorzystywania resztek i pozbywania się odpadków kuchennych, a więc nawyków, które przeciwdziałają marnowaniu żywności;
By przy okazji poznawania świata roślin, a także rozwijając pasję gotowania, ćwiczyć umiejętność rozsądnego planowania posiłków, wykorzystywania resztek i pozbywania się odpadków kuchennych, a więc nawyków, które przeciwdziałają marnowaniu żywności;
By przy okazji poznawania świata roślin, a także rozwijając pasję gotowania, ćwiczyć umiejętność rozsądnego planowania posiłków, wykorzystywania resztek i pozbywania się odpadków kuchennych, a więc nawyków, które przeciwdziałają marnowaniu żywności;
By podczas odkrywania zasad dbania o higienę zastanowić się, jak zmniejszyć ilość niepotrzebnych opakowań i produktów w łazience, a także używać bezpiecznych środków myjących, dbając o czystość naszego otoczenia;
By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu.
By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu.
By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu.
By podejście less waste miało odzwierciedlenie w codziennych postawach zuchów, ich dbałości o sprzęty, rozsądnym kupowaniu, naprawianiu zepsutych artykułów i wytwarzaniu samodzielnie przedmiotów z rzeczy, które posiadają w domu.
Najwięcej możliwości działania oraz najbardziej kompleksowe podejście do tematu śmieci zapewni zdobywanie sprawności “Ekoludka”. Podczas zbiórek możecie już wytropić najbardziej zaśmiecone miejsca w Waszej okolicy i się nimi zaopiekować, a także zgłosić dzikie wysypiska. Aby zuchy lepiej poznały i zrozumiały cel akcji zachęcamy do odwiedzenia wysypisk śmieci, sortowni oraz poznania drogi przetwarzania śmieci. Ciekawym doświadczeniem może być też zadanie międzyzbiórkowe, polegające na liczeniu wyrzucanych worków śmieci czy zapisywaniu, ile sam zuch wrzucił rzeczy do kosza. To także okazja do twórczego myślenia i nauki rozwiązywania problemów przy okazji zabawy w ambasadorów UNICEF i FAO – jak rozwiązać problem odpadów z tworzyw sztucznych na świecie? Jak rozsądnie gospodarować żywością, by jej nie marnować? Warto wyjść poza Wasze środowisko i przygotować tabliczki informacyjne oraz plakaty o segregacji śmieci, które powiesicie w widocznych miejscach np. w szkołach czy przedszkolach, jeśli zauważycie taką potrzebę.
Sprawność “Przyrodnik/Przyrodniczka” czy “Leśnik” pomoże Wam lepiej zrozumieć potrzebę dbania o tereny zielone i bardziej zaangażować się w ich ochronę, np. przy okazji zabawy w Strażników Parku. Z pewnością wesprze Was w tym spotkanie ze strażnikiem lub pracownikiem parku krajobrazowego czy narodowego (możecie ich odwiedzić lub przeprowadzić wywiad zdalnie).
Jeśli macie w pobliżu zbiorniki wodne lub mieszkacie blisko morza to świetną propozycją dla Was będzie cykl “Obrońcy Czystej Wody” oraz “Wodnik Szuwarek”. Zwiad do oczyszczalni ścieków lub spotkanie z jej pracownikiem da Wam masę przydatnych wskazówek dotyczących naszych ścieków (np. w sprawie spuszczania patyczków higienicznych lub żwirku dla kota w toalecie).
Jeśli macie w pobliżu zbiorniki wodne lub mieszkacie blisko morza to świetną propozycją dla Was będzie cykl “Obrońcy Czystej Wody” oraz “Wodnik Szuwarek”. Zwiad do oczyszczalni ścieków lub spotkanie z jej pracownikiem da Wam masę przydatnych wskazówek dotyczących naszych ścieków (np. w sprawie spuszczania patyczków higienicznych lub żwirku dla kota w toalecie).
Problem śmieci w kontekście świata zwierząt przybliżą Wam takie sprawności jak “Ornitolog” oraz “Przyjaciel Zwierząt”, dzięki którym możecie dowiedzieć się, które z produkowanych przez ludzi śmieci są najgroźniejsze dla ptaków i innych istot, gdy trafią na łono natury zamiast do kosza. Akcja finałowa w postaci zbierania odpadków będzie dobrym podsumowaniem cyklu i aktem troski o świat zwierząt. Jeśli lubicie odkrywać nowe miejsca, to z pewnością sprawdzi Wam się “Łazik”, “Wszędobylski”, a także “Podróżnik”, podczas których możecie “przenieść się” do najbardziej zanieczyszczonych rejonów świata i próbować rozwiązać ich problemy. Wędrowanie to zawsze dobra okazja do zostawienia świata trochę lepszym i wykonania pożytecznych prac, takich jak zbieranie śmieci na szlaku. Możecie zaproponować zuchom nawet mini-zawody o ilość zebranych śmieci przez szóstki. Również podczas zdobywania sprawności “Niewidzialna ręka” możecie zorganizować “Pogotowie Ekologiczne” i posprzątać wybrany teren.
Problem ze śmieciami zaczyna się oczywiście jeszcze dużo wcześniej, zanim trafią na wysypisko. Dzięki sprawności “Dietetyka”, “Kuchcika” i “Ogrodnika” możecie poznać kolejną zaletę zdrowego odżywiania się, jaką jest mniejsza ilość potrzebnych opakowań (porównajcie kilogram ziemniaków w wielorazowej siatce, a nieco ponad 200 gram chipsów zamkniętych w opakowaniu nienadającym się do ponownego przetworzenia). Bycie less waste rozpoczyna się już na etapie planowania posiłków i podczas zakupów! Do tego możecie rozwinąć Waszą twórczość poprzez wspólne gotowanie z resztek i poznawanie jadalnych roślin czy ziół, które sami możecie uprawiać.
Przygotowaliśmy proste narzędzia potrzebne podczas pracy w ogródku (tyczki do pomidorów, kołki do sadzenia, tabliczki z nazwami roślin).
Cykl sprawnościowy “Krawiec/Krawcowa” pozwoli Wam poznać globalny problem z odpadkami tekstylnymi. Nawet w Polsce odkryto wielkie składowiska używanej odzieży wywiezionej nielegalnie do lasu! Kupowanie ubrań dobrej jakości, a także naprawianie i przerabianie ich to podstawa odpowiedzialnego podejścia do naszej garderoby, a przy okazji zabawa i możliwość wykazania się zdolnościami manualnymi i kreatywnością przez zuchy.
Zagłębienie się w fascynujący świat nauki i eksperymentów przy okazji cyklu “Młody Naukowiec” to również szansa na przekazanie zuchom ciekawostek dotyczących ekologii i zagadnienia śmieci. Możecie przeprowadzić eksperymenty związane np. z rozpuszczaniem się substancji w wodzie, długością rozkładu poszczególnych odpadków lub oczyszczaniem wody z osadów.
Aby zuchy wprowadziły nawyki i nowe zachowania poruszane na zbiórkach, powinniśmy przekonać do nich także rodziców. Warto zatem już na etapie planowania cyklu sprawnościowego pomyśleć o działaniach, które zuchy mogą podjąć wspólnie z rodziną np. nagranie wspólnego filmu o segregacji śmieci, rodzinny spacer w poszukiwaniu odpadków, prezentacja o ograniczaniu ilości zbędnych opakowań, wspólne zakupy z uszytymi wcześniej woreczkami.
Zagłębienie się w fascynujący świat nauki i eksperymentów przy okazji cyklu “Młody Naukowiec” to również szansa na przekazanie zuchom ciekawostek dotyczących ekologii i zagadnienia śmieci. Możecie przeprowadzić eksperymenty związane np. z rozpuszczaniem się substancji w wodzie, długością rozkładu poszczególnych odpadków lub oczyszczaniem wody z osadów.
Aby zuchy wprowadziły nawyki i nowe zachowania poruszane na zbiórkach, powinniśmy przekonać do nich także rodziców. Warto zatem już na etapie planowania cyklu sprawnościowego pomyśleć o działaniach, które zuchy mogą podjąć wspólnie z rodziną np. nagranie wspólnego filmu o segregacji śmieci, rodzinny spacer w poszukiwaniu odpadków, prezentacja o ograniczaniu ilości zbędnych opakowań, wspólne zakupy z uszytymi wcześniej woreczkami.
Zuch ochoczy (*) – brałem/łam udział w wycieczce lub innej formie turystycznej.
Zuch sprawny (**) – wykonałem/am pożyteczną pracę dla domu rodzinnego.
Zuch gospodarny (***) – nawiązałem/am kontakt z harcerzami i dowiedziałem/am się, jak można zostać harcerzem. Wykonałem/am z nimi pożyteczną pracę dla środowiska.
Zespół Czuwam dla Ziemi: Agata Erhardt-Wojciechowska, Jakub Lasek, Aleksandra Berner, Adrianna Błażek, Klaudia Kubik, Magdalena Noszczyk, Anna Pospieszna, Kamila Smyczek, Emilia Wadas, Adrianna Zalewska.
Korekta: Ewa Trystucha
Kontakt: [email protected]
ZHP realizuje działania sfinansowane ze środków Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030